• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69601
+
-

صادرات 357 میلیون دلار گل  وکالا از مرکزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان: با آموزش صادرکنندگان می‌توان بازارهای برون‌مرزی را برای افزایش صادرات شناسایی کرد

صادرات
صادرات 357 میلیون دلار گل  وکالا از مرکزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان این‌که از ظرفیت‌های صادراتی بخش کشاورزی در استان مرکزی استفاده نمی‌شود گفت: سالانه 30 میلیون دلار صادرات گل و گیاه در استان مرکزی انجام می‌شود.

«مجید آنجفی» در گفت وگو با فارس با اشاره به تولید گل و گیاه در استان به عنوان یکی از تولیدات بخش کشاورزی بیان کرد: در صورتی که صادرکنندگان توانمندی در این بخش فعالیت داشتند این رقم صدها برابر بود. وی ادامه داد: با این‌که 90 درصد ماهیان زینتی کشور از استان مرکزی به بازارهای برون‌مرزی صادر می‌شود، اما حجم صادرات با توجه به ظرفیت این بخش در استان بسیار ناچیز است و بیش از این امکان صادرات وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به ظرفیت مطلوب تولید استان در بخش مصولات باغی اظهار کرد: مجموع صادرات استان در بخش محصولات باغی نیم میلیون تن است که از این حجم 300 تن مربوط به پسته است. در صورتی که چه در خصوص پسته و چه در مورد سایر محصولات باغی ظرفیت صادرات استان بیش از اینهاست.
 آنجفی شرایط کنونی صادرات بخش‌های مذکور در استان را نشان‌دهنده ضعف استان در بخش صادرات این محصولات عنوان کرد و افزود: باید زمینه توانمندسازی صادرکنندگان فراهم شود که این ضعف استان جبران شود و اقدامی مانند میزبانی پویش ملی صادرات می‌تواند بسیار موثر باشد.

وی با بیان این‌که ضعف در صادرات بخش کشاورزی سبب متضرر شدن تولیدکنندگان این بخش هم می‌شود بیان کرد: هزینه‌های تولیدکننده از جمله تأمین بذر، علوفه، وسایل مورد نیاز مانند تراکتور و... به ارز محاسبه و تأمین می‌شود، اما در مقابل تولید در بازار داخلی عرضه و ریالی محاسبه می‌شود و این نبود توازن باعث ضرر تولید‌کننده خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی راه برون‌رفت از این شرایط را توسعه صادرات بخش کشاورزی استان دانست و گفت: تربیت صادرکنندگان ماهر می‌تواند بازارهای برون مرزی را شناسایی و محصول تولید‌کننده در این بازارها عرضه شود.


صادرات ۳۲۷ میلیون دلاری تولیدات مرکزی 

مدیر کل گمرکات استان مرکزی گفت: صادرات محصولات غیرنفتی استان مرکزی در 4 ماه ابتدای امسال به بیش از ۳۲۷ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
«اسماعیل حسینی» در گفت‌و‌گو با مهر افزود: از ابتدای امسال تا پایان تیر حدود ۵۶۰ هزار تن کالا و محصولات غیرنفتی تولیدی در استان مرکزی به کشورهای مختلف جهان صادر شده است.

وی اضافه کرد: صادرات محصولات تولیدی استان مرکزی در این مدت امسال از نظر ارزش ریالی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد افزایش داشته است.
حسینی بیان کرد: محصولات صادراتی استان مرکزی در سال جاری تاکنون به بیش از ۶۰ کشور جهان صادر شده و بیشترین کالاهای صادر شده استان شامل شمش، پلی اتیلن سنگین، شیشه و… بوده است.

مدیر کل گمرکات استان مرکزی با اشاره به واردات استان مرکزی از کشورهای دیگر طی سال جاری نیز عنوان کرد: همچنین طی مدت ذکر شده بیش از ۱۶۰ میلیون دلار کالا به وزن بیش از ۶۴ هزار تن از کشورهای جهان به استان مرکزی وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ریالی با افزایش ۵۰ درصدی روبروست.

وی بیان کرد: همچنین در این مدت گمرک استان مرکزی بیش از ۳۷۰ میلیارد ریال درآمد ملی و استانی و بیش از ۴۸۳ میلیارد ریال درآمد از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده کسب کرده است.
مدیر کل گمرکات استان مرکزی اضافه کرد: طی بازه زمانی ذکر شده ۱۶۴ پرونده قاچاق انواع کالا در گمرک استان مرکزی تشکیل شده که حجم ریالی این پرونده‌ها درمجموع ۱۸۲ میلیارد ریال است و هم از لحاظ تعداد پرونده‌های تشکیل شده و هم از نظر حجم ریالی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :